بخش قابل توجهی از گفت‌وگوی سه شنبه شب رئیس جمهوری با برنامه خبری شبکه دوم سیما به مسائل اقتصادی اختصاص داشت.

دکتر احمدی‌نژاد در این گفت وگو در باره مسائلی همچون تورم، سیاستهای اصل 44، مسکن، بودجه و نفت سخن گفت. این اظهارات می‌تواند فضای مناسبی را برای طرح دیدگاه‌های کارشناسی فراهم سازد.

سعید شیرکوند درباره سخنان رئیس‌جمهوری در رابطه با مشکل ساختاری و ریشه‌ای تورم در کشور گفت: این بحث که تورم در کشور ما یک مشکل ساختاری است، بحث درستی است و تورم سالیان گذشته و تورم کنونی ناشی از ساختارهای نامناسب اقتصادی است اما همواره تصمیمات دولت‌ها در تشدید این تورم ساختاری یا مهار آن اثرگذار بوده است.

معاون سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: در دولت‌های گذشته عزم دولت کاهش تورم از طریق برنامه‌ریزی اصولی و بلندمدت بود اما در یک سال گذشته شاهد تغییر وضعیت تورم بودیم به طوری که هم‌اکنون تورم روندی صعودی یافته است.

شیرکوند درباره سخنان رئیس‌جمهوری پیرامون اثرگذاری جریانات سازمان یافته و مافیایی بر رشد قیمت‌ها در بخش‌هایی همچون مسکن نیز اظهار داشت: اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت نهم، زمان آن فرا رسیده است که رئیس‌جمهوری این مافیا را شناسایی و اعلام کند، در غیر این صورت اینگونه پنداشته می‌شود که صحبت از مافیای اقتصادی توهمی‌است که دولت را فراگرفته است.

 وی افزود: اگر مافیای اقتصادی در کشور وجود دارد، دولت وظیفه دارد با آن برخورد کند و نباید سخن از مافیای اقتصادی سپری برای پنهان کردن ناکارآمدی‌ها باشد، چرا که مافیاهای اقتصادی در شرایط فعلی استناد قابلی قبولی نیست.وی ریشه ساختار معیوب فعلی اقتصاد کشور را رشد نقدینگی اعلام کرد و افزود: هرگونه سیاست انبساطی پولی و مالی، اثر خود را بر تورم و برخی کالاهای خاص نشان می‌دهد و رشد 36 درصدی نقدینگی در 9 ماهه نخست امسال نیز موجب رشد تورم خواهد شد. از طرفی چون دولت هم‌اکنون توانایی کنترل نرخ ارز و طلا را دارد، نقدینگی بخش مسکن را مورد هدف قرار داده و موجب افزایش قیمت این بخش شده است.


صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره انتظارات تورمی‌ صحیح است
دکتر کاظم نجفی علمی‌نیز درباره سخنان رئیس‌جمهوری پیرامون معیوب بودن ساختار اقتصادی کشور گفت:  صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره انتظارات تورمی‌نیز صحیح است، من معتقدم نباید بر تنور تورم دمید.عضو هیات علمی‌دانشگاه امام صادق درباره اثرگذاری مافیای اقتصادی نیز گفت: در اقتصاد بزرگ ایران، مافیا تاثیر زیادی ندارد و اثر آن موقتی است و در بلندمدت نمی‌تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

 البته مافیا همواره زمانی وارد کار می‌شود که شرایط را مهیا ببیند و از فضای آشفته سوءاستفاده می‌کند. نجفی علمی‌افزود: بخشی از مشکل مسکن نیز به مدیریت کلان اقتصاد کشور مربوط می‌شود چرا که برای حل مشکل مسکن باید بر حدود 360 صنعت دخیل در آن تمرکز کرد و آنها را هماهنگ ساخت. نجفی علمی‌درباره غیبت دولت در همایش سیاست‌های اصل 44 نیز گفت: برگزاری این همایش بسیار ضروری و لازم بود و با حضور حدود یک هزارو 700 کارشناس و مقام ارشد کشور به طور موفق برگزار شد و  حضور نداشتن دولت، نوعی کم‌لطفی بود.

 باید مشکلات اقتصادی کشور را به طور علمی‌بررسی کرد
اسحاق جهانگیری نیز معتقد است تورم در ایران مشکلی دیرینه است اما عمده‌ترین عامل فعلی تورم، پمپاژ نقدینگی است که به علت فروش ارز بیش از توان اقتصادی کشور و خرید آن توسط سیستم بانکی ایجاد شده است. وی عامل دیگر رشد نقدینگی را عدم کنترل هزینه‌های دولت و کسری آن و متعاقبا فشار بر سیستم بانکی عنوان کرد.


جهانگیری افزود: طی یک سال و نیم اخیر تقریبا به اندازه کل حساب‌های ثبت‌شده ایران، بر حجم نقدینگی کشور افزوده شده است و در حالی که تا قبل از سال 1384 حجم نقدینگی 65 هزار میلیارد تومان بود، طی این مدت حجم نقدینگی به همین اندازه افزایش یافته است و به حدود 105 هزار میلیارد تومان رسیده است.


وی اضافه کرد: سال قبل به هنگام اتخاذ سیاست‌های انبساطی از سوی دولت نیز کارشناسان نسبت به اثرات متعاقب تورمی‌آن هشدار دادند اما متاسفانه نسبت به این انتقاد دلسوزانه، تعبیر سیاسی شد. خوشبختانه دولت اهرم جدی ارز‌را برای واردات در اختیار داشت.

وی تصریح کرد: با فرافکنی نمی‌توان مشکل مردم را حل کرد و باید مشکلات اقتصادی کشور را به طور علمی‌بررسی کرد و برای آنها راه حل علمی یافت . نباید تجربیات دو سه برنامه گذشته و همچنین تجربیات مدیران گذشته را نادیده گرفت. جهانگیری در پایان گفت:، پیشنهاد می‌کنم میزگردهایی در رسانه‌های گروهی با حضور نمایندگان دولت فعلی و نمایندگان دولت‌های قبلی و صاحبنظران اقتصادی تشکیل شود.

نکات برجسته اقتصادی اظهارات رئیس جمهور
- ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بزرگترین انقلاب اقتصادی است.
- بخش خصوصی یعنی مردم.
- دولت نهم طرفدار سرمایه گذاری است.
_ قانون برنامه 5 ساله توسعه کشور دارای اشکالات جدی است.
-برای سال آینده یک سهمیه بندی رقیق  بنزین اعمال می شود.
_ تا زمانی که پول نفت ریالی مصرف می شود، گرانی نیز وجود دارد.
- علت بخشی از گرانی مسکن القایی و محصول یک حرکت سازمان یافته بود.
- ما سعی کردیم پول نفت را به سمت سرمایه گذاری و کارهای عمرانی و حمایت از سرمایه گذاری تولید سوق دهیم.
- من شعار آوردن نفت به سر سفره‌های مردم را نگفته ام.
- توزیع سهام عدالت همان توزیع پول نفت بر سر سفره‌های مردم است.

کد خبر 14206

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز